reklama

Som sestra. Svoj plat neriešim.

S láskou a pre ľudí. Tak som sa pred pár rokmi rozhodla vykonávať svoje povolanie. Či to bolo dobré rozhodnutie, ukáže  až čas. Som vraj príliš mladá, aby som mohla hovoriť za sestry. Nič som pre ne neurobila, ničím som si neprešla. Súhlasím. Ale ja za sestry nehovorím. Hovorím za seba a za svojich pacientov. Sú naozaj „moji“, vďaka nim chodím do práce, teším sa, keď mi opätujú úsmev, som šťastná, keď sa mi podarí rozptýliť ich strach a obavy. Občas mám pocit z dobre vykonanej práce, občas sa hnevám sama na seba, že som situáciu nezvládla  lepšie, profesionálnejšie, že som sa nechala pohltiť vlastnými emóciami a vtiahla sa do niečoho, čoho osobne ani nie som súčasťou. Tak sa vám, za to, pacienti moji, veľmi ospravedlňujem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
Obrázok blogu

Som sestra a neriešim svoj plat.

Som sestra s dvomi zamestnaniami a mám šťastie, že nemusím živiť rodinu. Napriek tomu vyjadrujem svoju podporu všetkým kolegyniam, ktoré sú a boli nútené podpisovať rôzne potupné dodatky k pracovným zmluvám. Ako sa zdá, degradovať sestry na nižšie pozície či znižovať im plat o 20% (zvlášť v období, kedy sa zákonne zvyšujú platy lekárom!) je také... slovenské. A nespravodlivé. Prečo nespravodlivé?

  • Sestra je (zvyčajne) žena. Žena, ktorá odchádza od rodiny, ktorá ju potrebuje najviac, aby sa venovala ľuďom, ku ktorým síce neprechováva sociálne väzby, ale vie, že je pre nich nemenej potrebná.

  • Sestra pracuje (zvyčajne) na zmeny. Opúšťa svoju rodinu v tom najnevhodnejšom čase, večer a na celú noc, cez víkend, počas sviatkov. Viď vyššie.

  • Sestra je vystavená biologickému riziku. Žiaľ, nepriamo nemu vystavuje aj svojich najbližších. Napriek tomu nikdy neodmietne a nesmie odmietnuť ošetrenie rizikového pacienta.

  • Vyplýva nám z toho, že setra sa vždy obetuje pre iných, v podstate cudzích ľudí.

  • Sestra je vždy v strese. Nikdy nevie, čo ju v práci čaká. Pacienti sú často rozrušení, s akútne zhoršeným zdravotným stavom, v sprievode nemenej rozrušených príbuzných. Na sestru je vyvíjaný tlak, ktorý musí za každých okolností zvládnuť.

  • Sestra je erudovaná a vzdelaná. Pracuje samostatne a v spolupráci s lekárom. Vykonáva vlastné intervencie, riadi činnosti iných pracovníkov.

  • Sestra je povinná sústavne sa vzdelávať. Napriek legislatíve je k tomuto účelu nútená využívať svoje osobné voľno, čo jej znova uberá z času, ktorý by mohla prežiť s rodinou.

  • Sestra je vždy prvá pri pacientovi a trávi s ním najviac času! Je často krát jediná, ktorá presadzuje jeho záujmy. Vždy pri ňom stojí!

  • Sestra v slovenskom zdravotníctve je často krát nútená vykonávať činnosti, ktoré sú nad rámec pracovnej zmluvy, alebo činnosti, ktoré ju degradujú na nižších pracovníkov. Zjednodušene by sa dalo povedať, že vykonáva prácu sestry, lekára, fyzioterapeuta, psychológa, sociálneho pracovníka, zdravotníckeho asistenta, sanitára, upratovačky, kuchárky, sekretárky, dispečerky a mnohých iných.

  • Sestry v slovenských nemocniciach podpisovali pod tlakom dodatky o delení úväzkov. Ak by tieto činnosti podľa dodatkov naozaj vykonávali, poškodili by pacienta, ktorému by sa nedostalo potrebnej ošetrovateľskej starostlivosti v čase, keď ju reálne potrebuje. Európa, ty to nevidíš?

  • Sestra je verná. V drvivej väčšine si svoje zamestnanie vybrala uvážene a zotrvá v ňom počas svojho celého profesijného života.

  • Sestra nikdy neopustí pacienta! Pretože sestra vždy presadzuje záujmy iných na úkor tých vlastných.

Čoho sme sa, my sestry, za to dočkali?

  • Slovenská lekárska komora napadla Zákon o mzdových nárokoch sestier a pôrodných asistentiek na Ústavom súde, následkom čoho bol pozastavený. Ďakujeme.

  • Dekan Lekárskej Fakulty Univerzity Komenského v Bratislave sa v médiách opakovane neprimerane vyjadruje na úkor sestier. Taktiež ďakujeme.

  • 78% sestier nedosiahne ani na priemernú mzdu. (Predbežný výsledok prieskumu Asociácie sestier a pacientov ASAP ktorý vyplnilo 1836 slovenských sestier. Ak ste sestra a ešte ste tak neurobili, prieskum nájdete TU.)

  • V nemocniciach sa nedodržiavajú personálne normatívy. Sestry, ktoré sú nútené pracovať za viacero sestier nedokážu zabezpečiť kvalitnú ošetrovateľskú starostlivosť, čím je ohrozený pacient. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že nemá vedomosť o nedodržiavaní personálnych normatívov.

  • V čase, kedy lekárov čaká ďalšie navýšenie zákonom garantovanej mzdy, sestrám v niektorých nemocniciach hrozí znižovanie o 100 - 200 eur. Nemocnice tvrdia, že spolu tieto udalosti nesúvisia.

Prečo som ešte stále sestra?

Svoju prácu milujem. Vybrala som si ju s najlepším vedomím a vykonávam ju podľa svojho najlepšieho svedomia. Svoj plat neriešim, lebo prioritou a výstupom je pre mňa pacient. Som presvedčená, že nízky spoločenský status, nedostatočné kompetencie, nejednotnosť a nedôvera pacienta sú väčšími problémami sestier, ako je nízka mzda. Budem tak robiť dovtedy, kým ma okolnosti, spoločenská situácia a rodina neprinútia starať sa predovšetkým sama o seba.

Petra Gáliková Poláková

Petra Gáliková Poláková

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nenosím ružové okuliare, nemám rada radikálne riešenia a myslím na budúcnosť. Nielen na tú svoju. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu